Офіційний веб-сайт

Кадиш-Реквієм «Бабин Яр» - відправа по невинно убієнних

З нагоди 75-тих роковин трагедії Бабиного Яру державне видавництво «Музична Україна» випустило нотне видання «Бабин Яр»: Кадиш-Реквієм для читців, солістів, мішаного хору та великого симфонічного оркестру Євгена Станковича на замовлення Держкомтелерадіо.

Вокально-симфонічний твір «Кадиш-реквієм Бабин Яр» було створено ще в 1991-му році, який вперше прозвучав у Колонному залі філармонії у виконанні Симфонічного оркестру Національної філармонії України та Національної заслуженої академічної капели «Думка».

В основу музичного твору покладена поема «Бабин Яр», написана Дмитром Павличком під кінець минулого століття, в якій поет затаврував вселенський злочин нацистів проти мирного єврейського населення Києва у роки Другої світової війни.

В передмові до видання кандидат мистецтвознавства Анна Луніна дуже розлого описує власне сприйняття фундаментального музичного твору, що складається зі вступу і семи частин: «Владико Світла», «Ми тут лежимо», «Буде суд», «Похилений вітром осіннім», «Мойсею сивий», «Возрадуйтеся», «Великий Боже».

«Кадиш, згідно з довідково-енциклопедичними джерелами, ‑ пояснює Анна Луніна, ‑ це єврейська поминальна молитва, що промовляється живими за померлими з метою полегшити страждання їхніх душ, відвести від них суворі покарання за прижиттєві гріхи, допомогти їм знайти спокій в ірреальному духовному світі й наблизитися до Бога».

Кадиш-реквієм «Бабин Яр» Євгена Станковича, на думку автора передмови, претендує сьогодні на статус видатного опусу української музичної культури.

«Я намагався передати в Кадиш-Реквіємі трагедію страшних подій у Бабиному Яру, свідком яких став через хроніку документальних фільмів, ‑ поділився своїми думками в одному з інтерв’ю Євген Станкович. – Звичайно, всі ми смертні, кожна людина, яка живе на Землі, повинна вмерти, але своєю, природною смертю, у свій термін, відведений їй Богом, а не такою звірячою, жорстоко-насильницькою».

Нагадаємо, тема Бабиного Яру, Голокосту у вітчизняному музичному мистецтві раніше втілювалася у творчості композиторами Дмитром Клебановим, Володимиром Губою, а також Дмитром Шостаковичем, який присвятив цій трагедії першу частину знаменитої Тринадцятої симфонії для солістів, хору й оркестру, використавши відомий вірш «Бабин Яр» Євгена Євтушенка.