Офіційний веб-сайт

Цикл робіт «PASSIONES/СТРАСТІ»

Автор(-и): Олександр Клименко, Софія Атлантова / Розділ:

Цикл робіт «PASSIONES/СТРАСТІ», автори: О.Клименко, С.Атлантова, рік оприлюднення: 2019.

 

Цикл робіт «PASSIONES/СТРАСТІ» Олександра Клименка та Софії Атлантової

 

PASSIONES/СТРАСТІ - цикл робіт до п'ятих роковин від початку російсько-української війни на Донбасі, присвячений загиблим у цій війні українським воїнам. Презентація циклу відбулася 16 квітня 2019р. у Національному заповіднику «Софія Київська». Протягом 2019 р. цикл експонувався на чотирьох виставках, у тому числі - у Культурно-мистецькому центр Національного університету «Києво-Могилянська академія».

Цикл складається з двадцяти творів, і є частиною масштабного мистецького проекту «Ікони на ящиках з-під набоїв», що експонувався у Верховній Раді України, Офісі Президента України, Європарламенті, Литовському Сеймі, кількох музеях у Києві, у Посольстві Литовської Республіки, Представництві ЄС в Україні і в багатьох містах в Україні і за кордоном - від Маріуполя і Покровська до Філадельфії і Торонто (всього близько 70 локацій).

Головна ідея проекту «Ікони на ящиках з-під набоїв» - перетворення смерті на життя, де символом смерті виступає ящик з-під зброї, привезений з місць бойових дій, а символом життя та воскресіння - ікона, створена на його дошках-фрагментах. Трансформація смерті у життя відбувається не тільки символічно, але й реально: кошти від продажу робіт ідуть на потреби Першого добровольчого мобільного шпиталю (ПДМШ) ім. Миколи Пирогова, найбільшого медичного проекту в зоні ООС, що п'ять років поспіль надає медичну допомогу військовим і цивільним на Донбасі (надано допомогу біля 60 тис. пацієнтів). Останні півтора роки проект є по суті єдиним фінансовим донором шпиталю, забезпечуючи його фінансові потреби на 97%.

Таким чином концептуальний мистецький проект перетворився на важливий інструмент культурної дипломатії, а також на унікальну волонтерську ініціативу.

Цикл робіт підіймає вкрай важливу для України проблему історичної пам'яті, де традиційне мистецтво творчо трансформується, аби свідчити про трагедію модерної війни. Тисячолітня традиція, що сягає витоками часів Київської Русі, парадоксальним чином допомагає творчо осмислювати сучасність, водночас акцентуючи увагу на потребі вшанування загиблих під час війни українцях.

Тема жертовного подвигу виходить у циклі робіт на перший план. Жертовна смерть за інших отримує вищий сенс, освячується і стає центральною подією у двох начебто зовсім різних історіях.

PASSIONES, як і весь проект в цілому, не є насамперед релігійним мистецтвом: мова традиційного християнського живопису виводиться з простору храму або музейної експозиції і вводиться у специфічний простір світського мистецтва, продовжуючи, до певної міри, традицію художників-бойчукістів. «Архетипова» для українського мистецтва мова класичного іконопису виявляється і сьогодні зрозумілою для усіх членів українського соціуму, попри складність концепції і асоціативну поліфонію творів Атлантової та Клименка, про що свідчить постійний інтерес до проекту українських і закордонних ЗМІ.

 

З подання Національного університету «Києво-Могилянська академія»

Коментарі